Dorota Szekalska
Scenariusz zajęć przedpołudniowych w grupie pięciolatków


Temat zajęć: „Tajemnica świat Bożego Narodzenia” – teatrzyk w wykonaniu nauczycielki z aktywnym udziałem dzieci.
Cele:

  • Zapoznanie dzieci ze świątecznymi tradycjami w wywodzącymi się z wybranych krajów Unii Europejskiej (Niemcy, Wielka Brytania, Włochy),
  • Rozwijanie potrzeby szanowania kultywowanych zwyczajów religijnych i ludowych,
  • Uświadomienie i różnicowanie potrzeb materialnych i niematerialnych.

 

Metody pracy: wg M. Kwiatkowskiej:

  • słowne: rozmowa, instrukcja, objaśnienia, społecznego porozumiewania się;
  • czynne: samodzielnych doświadczeń; kierowana własna działalnością, zadań stawianych dziecku;
  • percepcyjne: obserwacja, pokaz, demonstracja, uprzystępniania sztuki;
  •  pedagogika zabawy.

Formy: zbiorowa, indywidualna jednolita, grupowa.

Pomoce: prezentacja multimedialna, płyta CD z nagraniem utworów do zabaw muzyczno-ruchowych,  rekwizyty nawiązujące do bohaterów bajek, ozdoby z papieru, lampki, stroik, kalendarz adwentowy, naklejki w czterech kolorach,  numerki, hula hop, kartka bożonarodzeniowa, brystol, obrazek czarownicy Befany, instrukcja wykonania czapki z papieru, papier formatu A3, żetony, pudełka z obrazkami(rodziny i prezentów).

Przebieg:

1. St1udio TV – powitanie dzieci
2. Prowadząca pyta dzieci czym możemy wybrać się w podróż dzieci zgłaszają pomysły – nauczycielka wybiera jedne z nich np. pociąg.
3. „Pociąg” – zabawa muzyczno -  ruchowa 
4. Przystanek 1 – Niemcy – spotkanie z Królewną Śnieżką

Nauczycielka mówi dzieciom, że potrzebujemy kogoś kto opowie nam o niemieckich tradycjach bożonarodzeniowych. Następnie przebrana za Królewnę Śnieżkę wita się z dziećmi i opowiada dzieciom o tradycjach i zwyczajach związanych z Bożym Narodzeniem w Niemczech:

  • ubieranie choinki, bombka
  • prezenty na stole
  • ozdoby w oknach
  • kalendarz adwentowy

5.    „Numerki z kalendarza” – każde dziecko losuje numer i dopasowuje do numeru widniejącego na kalendarzu bożonarodzeniowym, jeśli odgadnie może wziąć z tego okienka niespodziankę.
6.     „Płyniemy tratwą” -  zabawa muzyczno – ruchowa. Królewna Śnieżka proponuje dzieciom kolejną podróż tym razem do Wielkiej Brytanii. Dzieci są podzielone na grupy (wg określonego kryterium np. każdy kto ma na sobie cos białego). Każda grupa ma do dyspozycji statek (hula- hop). Dzieci w grupach ustalają, kto obejmie rolę kapitana, marynarza, kucharza itd. (wg pomysłów dzieci). W rytmie muzyki „przemierzają morze i dryfują do brzegu”.
7.    Przystanek 2 – Wielka Brytania – spotkanie z Kubusiem Puchatkiem.

Pojawia się Kubuś Puchatek i opowiada dzieciom o zwyczajach związanych z Bożym Narodzeniem w Wielkiej Brytanii.
- poczęstunek dla Mikołaja
- choinka, skarpeta na prezenty
- pocztówki świąteczne

8.    Wspólne tworzenie kartki i układanie życzeń.
9.    „Samolot” – zabawa integracyjna. Kubuś Puchatek zabiera dzieci w podróż samolotem:  wykonywanie gestów naśladujących włączanie silników, zapinanie pasów itp.
10.    Przystanek 3 – Włochy– spotkanie z Pinokiem.

Pojawia się Pinokio i opowiada dzieciom o zwyczajach związanych z Bożym Narodzeniem we Włoszech.
- Święty Mikołaj i Befana
- Bożonarodzeniowe Szopki

11.    Wykonanie czapki wg instrukcji.
12.    „Autostop” – zabawa muzyczno-ruchowa. Pinokio proponuje dzieciom powrót samochodem; dzieci dobierają się parami (kierowca i pasażer) i przy piosence „Autostop” K. Stanek podróżują – w trakcie zabawy następuje zmiana ról.
13.    Studio TV – podsumowanie podróży, wypowiedzi dzieci na temat zwyczajów bożonarodzeniowych, o których opowiadał każdy ze spotkanych bohaterów bajek.
14.    Podsumowanie zajęć – metoda sortowania.

Prowadząca zadaje dzieciom pytanie: Czy odkryliście jaka jest Tajemnica Świąt Bożego Narodzenia? Co jest podczas tych Świąt najważniejsze? Sprawdźmy… Każde dziecko otrzymuje żeton, który wkłada do pojemniczka z obrazkiem przedstawiającym rodzinę lub prezenty. Wspólne przeliczanie żetonów i podsumowanie.

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
10
11
17
23
Data : 2019-11-23
28
Data : 2019-11-28
Początek strony