Miejski Ośrodek Doradztwa Metodycznego w Białymstoku serdecznie zaprasza Dyrektorów i Nauczycieli przedszkoli do udziału w konferencji „Działalność innowacyjna w białostockich placówkach wychowania przedszkolnego

Start Publikacje nauczycieli „O misiu który nie mógł zasnąć” - bajka logopedyczna - utrwalenie poprawnej wymowy głoski ciszącej - ś
„O misiu który nie mógł zasnąć” - bajka logopedyczna - utrwalenie poprawnej wymowy głoski ciszącej - ś
Publikacje - Wychowanie przedszkolne

KONSPEKT ZAJĘĆ LOGORYTMICZNYCH

Opracowanie: Joanna Kulikowska-Jopich
Przedszkole Samorządowe Nr 1 w Białymstoku

Grupa 4-latków

Obszar 3/1 Wspomaganie rozwoju mowy dzieci – dziecko zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;

TEMAT: „O misiu który nie mógł zasnąć” - bajka logopedyczna -  utrwalenie poprawnej wymowy głoski ciszącej - ś


CEL GŁÓWNY:
-utrwalanie prawidłowej wymowy głoski ciszącej - ś

CELE SZCZEGÓŁOWE:
-usprawnianie narządów artykulacyjnych
-zachęcanie do samodzielnej wypowiedzi
-ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, pamięci i percepcji słuchowej
-utrwalanie prawidłowej wymowy głoski ciszącej - ś

METODY: ćwiczenia artykulacyjne, fonacyjne, gry i zabawy.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: nagranie mp3, słomki, papierowe plastry miodu

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. „Kołysz się kołysz”     - powitanie – źródło „Wychowanie przez sztukę” UMFC W-wa
Kołysz się kołysz, stój     - akcentowanie rytmu poprzez kląskanie, cmokanie, gwizdanie, parskanie
Refren                        - podczas refrenu uczestnik wita się z innymi uczestnikami poprzez podanie dłoni, przybicie piątki dziesiątki, przyłożenie żółwika, przytulenie się

2. „Gdzie jest mód” - ćwiczenie słuchowe dz. słuchają odgłosu wydawanego przez pszczoły
Prowadzący porusza się po sali z mp3 a dzieci siedząc z zamkniętymi oczami mając wyciągniętą rękę lokalizują źródło dźwięku.
Skąd się bierze miód?
Kto lubi jeść miód?

3. „Miś” - zabawa oddechowa  dz.  przenoszą  za pomocą słomki (zasysają powietrze)  plastry miodu wycięte z papieru na dużą kartkę z postacią misia.

4. „Kubuś Puchatek”– źródło pląsy i zabawy zuchowe
 
Idzie Kubuś stumilowym lasem       - maszerujemy w miejscu
i się uśmiecha pod nosem czasem    - pokazujemy  dłonią  szeroki  uśmiech,  dotykamy  nosa
a w domu czeka miska pełna mleka - pokazujemy  obiema  rękoma  zarys domu, miski mleka
a w domu czeka - pyszny mód - pokazujemy obiema rękoma zarys domu, pocieramy dłonią o dłoń

Kubuś Puchatek, Kubuś Puchatek, Kubuś Puchatek – obejmujemy się
To fajny miś   x2 – tupiemy nogą

5. Prezentacja  prawidłowej artykulacji głoski ś (środkowa część języka uniesiona jest ku górze, tzn. ku przedniej   części podniebienia twardego, gdzie tworzy się szczelina - zęby są zbliżone do siebie, wargi zaokrąglone, kąciki warg są lekko przyciśnięte i przylegają do zębów)

6. „O misiu który nie mógł zasnąć” - bajka logopedyczna – opracowanie własne
Był wieczór mały miś leżał w łóżeczku
Si, si miś już śpi               Nie !!!                Jeść mu się chce  - dz. powtarzają za prowadzącym
Mód miał wspaniały zapach  (dzieci wciągają powietrze nosem, wypuszczają buzią).  Miś zabrał się do jedzenia (dzieci układają język na kształt łyżeczki, wykonują ruchy naśladujące wylizywanie, wykonują ruchy przeżuwania, przełykania) Miś zamlaskał (dzieci uderzają grzbietem języka o podniebienie), oblizał się (buzia zamknięta, dzieci oblizują usta dookoła). Miś znów próbuje zasnąć przewraca się z boku na bok.
Si, si miś już śpi                Nie !!!                Pić mu się chce - dz. powtarzają  za  prowadzącym
Miś pije, przełyka (buzia otwarta, język oblizuje usta dookoła w jedną i drugą stronę, przełyka).  Gdy Miś miał pełen brzuszek, z zadowoleniem  głośno zamruczał (mmmm...).
Miś był bardzo śpiący (dzieci ziewają).
Si, si miś już śpi             Nie !!!              Siusiu mu się chce   - dz. powtarzają za prowadzącym
Po skorzystaniu z toalety Miś umył ręce i przypomniał sobie, że nie  umył zębów (dzieci starają się sięgnąć językiem jak najdalej za zębami z jednej i drugiej strony). Położył się Miś do łóżeczka kreci w prawo lewo (dzieci kręcą się), nie może zasnąć. Na zewnątrz robiło się coraz chłodniej (dzieci drżą, wykonują "motorek" wargami - brr, chuchają na ręce). Mama weszła do pokoju misia jak zobaczyła że jeszcze nie śpi przytuliła go i powiedziała, że już czas zasnąć i zaśpiewała mu kołysankę .
Si, si  śpij malusi śpij si, si, si, prosi mamusia i tatuś prosi, śpij misiu śpij   - dz. powtarzają za prowadzącym
Miś smacznie zasnął (dzieci oddychają nabierając powietrze nosem wydychając je ustami, naśladują chrapanie). Miś miał wspaniałe sny, gdy zaświeciło słońce przeciągnął się i się szeroko uśmiechnął (dzieci uśmiechają się nie pokazując zębów) czekał go wspaniały dzień pełen zabawy.

7. „Misie pysie” – źródło pląsy i zabawy zuchowe
Ty i ja /x3 H Fis                                        - stajemy w kole parami naprzeciwko siebie
misie szare, misie bure obydwa. E Fis H  - kręcimy się w kółko
I kochają się te misie, E fis E                    -  przytulamy się
przytulają sobie pysie. H gis
Misie szare, misie bure oby dwa. Fis H   - łapiemy  partnera  pod  rękę i kręcimy  się  w kółko
Ty i ja - po odtańczeniu całego pląsu przesuwamy się w kole stając  przed nowym partnerem i pląs zaczyna się od nowa.

8. Pożegnanie i ponowna prezentacja  prawidłowej artykulacji głoski ś (środkowa część języka uniesiona jest ku górze, tzn. ku przedniej   części podniebienia twardego, gdzie tworzy się szczelina - zęby są zbliżone do siebie, wargi zaokrąglone, kąciki warg są lekko przyciśnięte i przylegają do zębów)