12 marca 2015 r. w Przedszkolu Samorządowym nr 12 „Tęczowe” w Białymstoku odbyła się lekcja otwarta zorganizowana we współpracy z Miejskim Ośrodkiem Doradztwa Metodycznego w Białymstoku, w której uczestniczyli nauczyciele kształcenia specjalnego i integracyjnego pod kierunkiem doradcy metodycznego pani Anny Gawryluk. Tematem spotkania była propozycja zajęć na uroczystość przedszkolną, którą przygotowały nauczycielki: Elżbieta Zimnoch, Barbara Bałdyga i Bożena Jabłońska.

Do „Tęczowego” przedszkola uczęszczają dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, uszkodzonym narządem ruchu, niepełnosprawnością sprzężoną.
Współpraca z rodzicami jest bardzo ważnym elementem naszej pracy pedagogicznej a Dzień Matki to święto, do którego dzieci przygotowujemy w sposób szczególny. Każdego roku staramy się, aby w tym wyjątkowym dniu dostarczyć wszystkim rodzicom wielu wzruszeń i niezapomnianych wrażeń. W maju ubiegłego roku dzieci zaprezentowały się w przedstawieniu o zagubionym czasie. „Zagubiony czas” to opowiadanie o domu rodzinnym, miłości, czasie  i przyjaźni dzieci z psem.

Bohaterowie przedstawienia uwielbiają zabawę z rodzicami, ale ci nie zawsze mają dla nich czas. Dzieci znajdują wytłumaczenie tej sytuacji. Uznają, że wszystkiemu winny jest CZAS, który gdzieś się zagubił. Ruszają więc w poszukiwaniu zaginionego CZASU. Towarzyszy im pies - przybłęda, ich nowy przyjaciel. Szukają CZASU wśród tańczących na łące kwiatów (muzyka do tańca), a gdy go tam nie znajdują, zapuszczają się do lasu, gdzie widziało go słonko. Zapada zmrok. Dzieci w ciemnościach lasu gubią drogę powrotną i przerażone zasypiają na mchu. W mroku pojawiają się strachy, zjawy i mary (piękne ilustracje muzyczne), które próbują osaczyć dzieci, ale pies nie dopuszcza ich do dzieci.

Zimna majowa noc może okazać się zgubna dla bohaterów opowieści, ale pies ogrzewa ich swoim ciepłem. Gdy wydaje się, że noc mogą spędzić w lesie, pojawiają się białe anioły, uosobienie miłości rodziców, która tworzy nad nimi namiot ochronny.

W końcu rodzice znajdują swoje dzieci, a one toną w objęciach mamy i taty. Ta scena wzruszyła wszystkich, a przy okazji na pewno pojawiła się refleksja o CZASIE, którego nieraz brakuje rodzicom. Wszystko wspaniale się kończy. Finałowe piosenki wyzwalają radość i entuzjastycznie kończą przedstawienie.

Udział w przedstawieniu dla dzieci jest silnym przeżyciem mobilizującym do niecodziennych zadań, a występ przed rodzicami lub inną publicznością dostarcza im satysfakcji, wyzwala spontaniczność, pomaga opanować nowe umiejętności, a co ważniejsze także emocje.

Serdecznie dziękujemy wszystkich nauczycielom za udział w przedstawieniu.

 

Początek strony