O nas

Miejski Ośrodek Doradztwa Metodycznego w Białymstoku jest placówką funkcjonującą pod patronatem Urzędu Miejskiego w Białymstoku. Skupiamy wokół siebie doradców metodycznych miasta Białegostoku, organizujemy spotkania, szkolenia, kursy pozwalające kadrze pedagogicznej naszego regionu pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności zawodowe. Staramy się jednoczyć lokalne środowisko nauczycielskie w celu wymiany doświadczeń zawodowych. 

Posiadamy akredytację Podlaskiego Kuratora Oświaty - Decyzja nr RE. 5470.1.2013.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą doradczo - metodyczną oraz innymi materiałami zgromadzonymi w tym serwisie.

Dyrektor MODM
Maria Jolanta Ambrożej

ogloszeniezdalna

Anna Obiedzińska

ŻYWIENIE A CHEMIA
scenariusz projektu
chemia - szkoła ponadgimnazjalna

Projekt jest jedną z aktywizujących metod nauczania, w której uczniowie realizują przedsięwzięcie na podstawie wcześniej ustalanych założeń. Na początku określa się cel pracy i metody, termin realizacji, osoby odpowiedzialne, zasady prezentacji i oceniania. Podstawowym założeniem tej metody jest planowanie pracy nauczyciela, często związanej z wieloprzedmiotowością tematu oraz mobilizowanie uczniów do samodzielnej pracy oraz współdziałania w grupie. Uwzględniając fakt uzyskania wielu pozytywnych celów dydaktycznych często stosuję metodę projektu na zajęciach pozalekcyjnych prowadzonych w ramach koła chemiczno – ekologicznego. W I semestrze realizowałam z młodzieżą kl. III technikum projekt zatytułowany „Żywienie a chemia”.



Cele:

 

  • wyszukuje informacje z różnych źródeł
  • planuje i organizuje własną pracę
  • zapisuje i prezentuje zebrany materiał
  • przygotowuje wystąpienie publiczne
  • uczeń wykorzystuje zdobytą wiedzę w praktyce

Metoda pracy: projekt. 
Forma pracy: grupowa i indywidualna. 
Środki dydaktyczne: literatura dotycząca żywienia i medyczna, wycinki z prasy, Internet, folia, mazaki, zastawa stołowa. 
Termin realizacji: 2 tygodnie.

Uwagi dotyczące realizacji:
Projekt stanowi ogólne spojrzenie na związek chemii z żywieniem człowieka. Uczniowie pracują 4 grupach. Każda grupa otrzymała zadania do realizacji;

Grupa I: Zasady zdrowego żywienia.

  • Wyszukaj w literaturze źródła składników pokarmowych i określ ich rolę w organizmie, źródła pochodzenia oraz budowę chemiczną.
  • Wyjaśnij zasady prawidłowego odżywiania się – forma prezentacji graficznej: piramida zdrowego żywienia.
  • Zaproponuj tygodniowy jadłospis dla młodzieży np. w stołówce szkolnej i przedstaw go w ciekawej formie graficznej.

Grupa II: Czy wiesz, co jesz?

  • Wypisz z różnych źródeł, jakie substancje chemiczne dodawane są do żywności; skorzystaj z Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wykazu dopuszczalnych ilości substancji dodatkowych i innych………dodawanych do środków spożywczych………
  • Zgromadź różne opakowania po produktach spożywczych i wyeksponuj jakie dodatki chemiczne zawierają te produkty.

Forma prezentacji: makieta , tabela ukazująca dodatki chemiczne, symbol E i nazwę, występowanie.

Grupa III: Właściwe przechowywanie żywności.

  • Narysuj schemat wnętrza lodówki i graficznie rozmieść różne produkty spożywcze na półkach.
  • Przedstaw różne formy zabezpieczania żywności przed zepsuciem oraz skutki niewłaściwego przechowywania żywności.

Forma prezentacji: plansza, wypowiedź ustna.

Grupa IV: Estetyka w żywieniu.

  • Przedstaw zasady higienicznego przygotowania posiłku.
  • Zapoznaj się z zasadami prawidłowo nakrytego stołu oraz przygotuj pokaz.
  • Przedstaw scenkę ukazującą prawidłowy sposób zachowania się przy stole. 

Forma prezentacji: wypowiedź ustna, prezentacja nakrycia stołu i scenka przy estetycznie nakrytym stole.
Źródła informacji: literatura medyczna, podręczniki z przedmiotów zawodowych, chemii, Internet, książki kucharskie, wywiad z rodzicami i szefem kuchni.

W czasie zbierania materiałów uczniowie konsultowali się ze mną i ustalaliśmy końcową treść materiału i formę prezentacji.

...

Całość publikacji dostępna jest w pliku do ściągnięcia.

Pobierz: Całość w formacie zip

Najbliższe wydarzenia

14
Kwi
Termin: 14 kwiecień 2020, 16:00
Szkolenie w ramach cyklu Interpretacje lektur szkolnych przez Mistrzów - nauczycieli akademickich. Wykład wygłosi prof. zw. dr hab. dziekan Wydziału Filologicznego Jarosław Ławski: „Konrad Wallenrod” Adama Mickiewicza - próba
Edukacja wczesnoszkolna

15
Kwi
Termin: 15 kwiecień 2020, 16:15
Adresaci: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej SP 50 oraz zainteresowani. Zapisy przez Internetową Platformę Obsługi https://ipo.modm.bialystok.pl
Edukacja wczesnoszkolna

16
Kwi
Termin: 16 kwiecień 2020, 16:30
Szkolenie w ramach sieci Aktywni-Kreatywni. Adresaci: nauczyciele wychowania przedszkolnego. Karty metaforyczne to karty obrazkowe, które zostały stworzone z myślą o wspieraniu rozwoju dziecka, w tym:stymulacji funkcji
Wychowanie przedszkolne

20
Kwi
Termin: 20 kwiecień 2020, 15:30
UWAGA:   ZMIANA TERMINU SPOTKANIA Z 09.03.2020 NA 20.04.2020 Z PRZYCZYN ROZSZERZENIA PRAC NAD APLIKACJĄ. Spotkanie w ramach sieci współpracy i samokształcenia. Plan spotkania 1. Aplikacja Operon 45 jako kompleksowe
Edukacja matematyczno-przyrodnicza

21
Kwi
Termin: 21 kwiecień 2020, 15:00
Adresaci: poloniści ze szkół podstawowych. Zapisy przez Internetową Platformę Obsługi https://ipo.modm.bialystok.pl
Edukacja humanistyczna

Platforma E-learningowa MODM

przejdź

Internetowa Platforma Obsługi

przejdź

Centrum Zasobów Dydaktycznych Języka Angielskiego

Young Learners Resource Center

przejdź

ue

Projekt "Kompetentny nauczyciel i kreatywny uczeń kluczem do sukcesu"

→ przejdź

erasmusplus apla

Projekty realizowane w ramach programu Erasmus+

→ przejdź

Edukacja globalna

Projekt "Edukacja globalna. Liderzy edukacji na rzecz rozwoju"

→ przejdź

Rezultaty projektu Wykorzystanie TIK we wspieraniu doskonalenia metodycznego nauczycieli

→ przejdź

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
17
18
19
26
28
Data : 2020-04-28
Początek strony